یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ |۵ صفر ۱۴۴۶ | Aug 11, 2024
کد خبر: 1176194
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
اربعین

حوزه/ با توجه به اینکه برگزاری کنگره عظیم اربعین طی سال‌های اخیر مصادف با فصول گرم سال بوده زائران حرم اباعبدالله الحسین(ع) باید به برخی نکات توجه کرده تا بتوانند سفری ایمن و بی‌مشکل را تجربه کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه؛ هر ساله با فرا رسیدن ایام منتهی به اربعین حسینی شاهد حضور میلیون‌ها زائر از سراسر مناطق کشور و جهان هستیم که برای حضور در حرم امام حسین(ع) عازم کشور عراق می‌شوند.

با توجه به اینکه برگزاری کنگره عظیم اربعین طی سال‌های اخیر مصادف با فصول گرم سال بوده زائران حرم اباعبدالله الحسین(ع) باید به برخی نکات توجه کرده تا بتوانند سفری ایمن و بی‌مشکل را تجربه کنند.

چند توصیه طلایی و طبی در اربعین قبل از سفر، ۳ یا ۴ نوبت، با فاصله دو روز، کل بدن حنا بسته شود (سر و صورت لازم نیست) زیرا از از گرما زدگی، عرق‌سوز شدن و پشه زدگی جلوگیری می شود.

در طول سفر روزی ۳ تا ۴ مرتبه لیمو ترش را دو نیم کرده و زبان را با آن ماساژ بدهید زیرا باعث می‌شود تمام ویروس‌هایی که از طریق دهان وارد بدن می‌شود جلوگیری شود.

ماساژ پا از زانو تا کف پا با روغن بنفشه روزی ۲ یا ۳ مرتبه نیز برای پیشگیری از بیماری‌های پیش‌بینی نشده و جلوگیری از گرفتگی ماهیچه و پادرد تأثیرگذار است.

مرتب با آب سالم گلو و دهان خود را تمیز کنید ،بهتر است این کار با آب‌نمک (طبیعی) باشد. به‌هیچ‌وجه آب یا شربتی که داخلش یخ هست مصرف نکنید؛ زیرا باعث عفونت در گلو می‌شود. با بدن داغ در مقابل کولرها قرار نگیرید، قبل از خواب دمای بدن را با شستن سر و صورت و دست‌ها و همچنین پاشویه خنک کنید، از خوردن غذاهای سرخ کردنی و چرب، آب یخ یا شربت یخ اجتناب کنید، بهتر است بعد از غذاهای چرب از آبجوش یا چای استفاده بفرمایید، دوغ و پیاز را (محدود) در برنامه‌های خوراکی خودتان داشته باشید.هر غذایی نوش جان میکنید خوب بجوید، جویدن زیاد به هضم درست غذا کمک میکند و در بین و بلافاصله بعد از غذا آب ننوشید.

وسایلی که در سفر اربعین نباید به همراه داشته باشیم در پیاده روی اربعین از همراه داشتن پول زیاد، دستگاه بی سیم، مواد غذایی فاسد شدنی، لوازم به قصد فروش، طلا و اشیاء گران‌قیمت، چاقوی بزرگ، لپ تاپ و تبلت، شناسنامه و گواهینامه خودداری کنید.نکات مهم پیاده‌روی اربعین در سفرهای گروهی صبر، گذشت، ایثار داشته باشید، برای احتیاط، مقداری آب و تنقلات فاسد نشدنی همراه داشته باشید.اگر داروی خاصی مصرف می کنید، برای مدت ۱۰ روز داروهای خود را با نسخه های مربوطه به همراه داشته باشید.استعمال دخانیات در اماکن زیارتی ممنوع است، از تک روی و عزیمت انفرادی در عراق خودداری کنید.

در صورت استفاده از غذای کنسرو یا بسته بندی، حتما به تاریخ انقضای آن توجه کنید.از بردن غذا به موکب ها خودداری کرده و در صورت بیماری، تصادف و …. به درمانگاه هلال احمر مراجعه کنید.خانم ها از چادری استفاده کنند تا امکان انداختن کوله باشد، انواع چادرهای لبنانی و ملی مناسب است و بهتر است یک کفش مناسب و آزاد بپوشید.

مقداری پول عراقی همراه داشته باشید چون پول ایرانی قبول نمی‌کنند، تعدادی دستکش یکبار مصرف داشته باشید.اگر توانایی ادامه دادن مسیر را ندارید می‌توانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبوس‌هایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.قبل از طلوع آفتاب تماس تلفنی داشته باشید زیرا احتمالا به دلیل ترافیک بالای شبکه در طول روز با مشکل بر خواهید خورد.همراه داشتن قرص و داروهای کدئینی در عراق جرم است

بر اساس گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا، حمل و یا جابه‌جایی هرگونه مواد مخدر و یا داروهای حاوی کدئین، حتی به مقدار بسیار اندک و ناچیز در کشور عراق ممنوع است و زائران باید به هشدارهای پلیس در این زمینه توجه ویژه داشته باشند.تدابیر نوشیدن آب در سفر اربعین اگر تشنگی زیاد باشد و یا فرد مشکلات کبدی دارد و مدام تشنه می‌شود، غذاهای خیلی شور، سرخ کردنی، تند و ... مصرف نکند و کمتر از اشتها و اندک غذا بخورد. هر وقت تشنه شد، آب کمی مخلوط با سرکه بنوشد که مقدار کمِ آن، جبران مقدار زیادی آب می‌کند.از هر چیزی که باعث عطش و تشنگی می‌شود از جمله حرکت با سرعت زیاد، با صدای بلند صحبت کردن، آواز خواندن، غذای گرم خوردن پرهیز کند.توصیه‌های کنسولی از آنجا که عراق یک کشور مستقل با فرهنگ و آداب خاص خود است لذا احترام به قوانین سنتها آداب و رسوم محلی، بسیار ضروری است.

شایسته است افراد مسن و بانوان با یکی از محارم یا بستگان خود سفر کنند.ثبت شماره تماس خانواده و بستگان خود در ایران (حداقل سه شماره) در کیف یا کوله مسافرتی یا چمدان زائر ضروری است.در ایام نزدیک به اربعین حسینی مسیر تردد به سامراء برای جلوگیری از ازدحام از حدود ۱۵ کیلومتری به روی خودروها بسته خواهد شد و زائران باید توانایی پیاده روی مسیر مذکور را داشته باشند.زمان تردد در عراق بین اماکن مقدس را در طول روز برنامه ریزی کنید چون وضعیت جاده‌ها مناسب نیست و رانندگان بعضا قوانین را رعایت نمی‌کنند و تصادفات رخ میدهد.در مراودات با مردم عراق توجه داشته باشید بعضا زبان فارسی را بلد هستند بنابراین باید مراقب حرفها و سخنان خود باشید.

همراه داشتن ارز کافی دینار یا ارزهای خارجی مثل یورو یا دلار برای هزینه های سفر و پرداخت کرایه خودرو در مسیرهای تردد بهتر است و زائران دینار عراقی برای خرج و مخارج و کرایه رفت و آمد و... به همراه داشته باشند و تبدیل پول نیز بهتر است در ایران صورت گیرد.از همراه آوردن سوئیچ ماشین، موتور و کارت‌های بانکی و شناسایی متعدد اجتناب شود، در صورت بروز حادثه یا نزاع در اسرع وقت مراتب را به نزدیک ترین نمایندگی ج. ا. ایران در عراق اطلاع دهید.در زمان‌های شلوغی و ازدحام جمعیت از مراجعه به طلافروشی ها و مراکز خرید اجتناب کنید.

داشتن کیسه مخصوص گردن آویز که در زیر لباس ها قرار می گیرد و نگهداری گذرنامه و پول و اشیاء مهم در آن و مراقبت از آنها را سهولت می بخشد چرا که در عراق سارقان در کمین افراد بی دقت هستند.

داشتن یک کارت گردن آویز که مشخصات فردی و مخصوصا شماره ملی آدرس و شماره تلفن بستگان در ایران بر روی آن نوشته شده باشد ضروری است.

انتهای یام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha